Tuesday, June 30, 2009

TEORI KEMATANGAN ARNOLD GESELLE

  1. PERBANDINGAN TEORI KEMATANGAN ARNOLD GESELL DAN ROBERT HAVIGHURST TUTORIAL 2
  2. ARNOLD GESELL
  3. ARNOLD GESELL
    • Berfokus kepada penyelidikan kajian ekstensif beberapa orang kanak-kanak.
    • Kanak-kanak diumpamakan seperti tumbuh-tumbuhan.
    • Menekankan kesediaan dan kematangan dan mendapati kanak-kanak secara semula jadi bersedia membaca apabila umur mentalnya sudah mencapai 6 ½ tahun.
    • Melihat kematangan biologi sebagai perubahan fisiologi dan neurologi yang tidak dapat dikawal.
  4. ARNOLD GESELL
    • Baka sebagai faktor utama, mempengaruhi perkembangan diri seseorang individu, jika baik bakanya baiklah individu yang akan terhasil.
    • Kelancaran proses perkembangan individu dipengaruhi oleh kematangan fizikalnya.
    • Menekankan perkembangan fizikal kanak-kanak.
  5. ARNOLD GESELL
    • Perkembangan manusia dipengaruhi oleh faktor kematangan.
    • Perkembangan individu mengikut jadual waktu yang tetap, urutan dan pola tertentu.
    • Kanak-kanak perlu diberikan peluang berkembang pada kadar sendiri dan tidak dipaksa melakukan sesuatu hanya kerana telah mencapai peringkat usia perkembangan tersebut.
  6. ROBERT HAVIGHURST
  7. ROBERT HAVIGHURST
    • As growth proceeds along a developmental continuum, each new stage of development, according to Havighurst (1972,1980) ushers in new tasks – skills, attitudes, understandings, accomplishments – that must be met before a person can move to a higher level of development. These are referred to as developmental tasks, which Havighurst (1972) says occur.
  8. ROBERT HAVIGHURST
    • Perkembangan kanak-kanak dipengaruhi oleh budaya masyarakat persekitaran masyarakat tersebut.
    • Menerangkan konsep tugas dalam teori perkembangannya.
    • Pada setiap peringkat perkembangan manusia ada tugas yang perlu dicapai.
    • Keupayaan menyempurnakan tugas tersebut dengan jayanya akan membawa kebahagiaan kepada individu.
    • Manakala kegagalan dalam menyempurnakan tugas tersebut akan menyebabkan individu mengalami masalah dalam tugasan-tugasan berikutnya.
  9. ROBERT HAVIGHURST
    • Beliau juga percaya bahawa perkembangan manusia dipengaruhi oleh persekitarannya, nilai-nilai, norma dan budaya masyarakat.
  10. ROBERT HAVIGHURST
    • Havighurst telah mengenal enam tempoh usia utama:
    • peringkat permulaan dan awal alam kanak-kanak (0-5 tahun),
    • peringkat pertengahan kanak-kanak (6-12 tahun)
    • remaja (13-18 tahun),
    • kedewasaan awal (19-29 tahun),
    • kedewasaan tengah (30-60 tahun), dan
    • kematangan kemudian (61+).
  11. MODEL MOTOR PERSEPSI PIAGET
    • Peringkat-peringkat perkembangan motor:
    • i. Tahap sensorimotor (0-2 tahun)
    • ii. Tahap praoperasi (2-7 tahun)
    • iii. Tahap operasi konkrit (7-11 tahun)
    • iv. Tahap operasi formal (11 tahun ke atas)
  12. Tahap Sensorimotor (0-2 tahun)
    • Pemahaman berasaskan gerakan spontan yang tidak dipelajari
    • Cth: menghisap, memegang dan melihat
    • Gerakan spontan: skema-skema dalaman yang sentiasa berubah
    • Bentuk pemikiran kanak-kanak adalah berdasarkan pada aktiviti sensori (deria) dan motor (fizikal)
  13. Tahap Praoperasi (2-7 tahun)
    • Bergantung objek konkrit
    • Bercakap dengan laju dan perkembangan bahasa berkembang dengan pesat
    • Menggunakan skema berasaskan penggunaan bahasa dan bentuk-bentuk perwakilan simbolik yang lain
    • Cth: penyapu sebagai kuda
    • Dapat menyelesaikan masalah-masalah mudah
    • Egosentrik dalam pemikiran dan perlakuan
    • Setiap sesuatu ada sebab dan tujuannya; pemikiran tetap
    • Membuat penilaian berdasarkan apa yang dilihat
    • Suka berfikiran tidak logik; semua benda punyai nyawa
  14. Tahap Operasi Konkrit (7-11 tahun)
    • Berfikir secara konkrit
    • Egosentrik dalam pemikiran dan perlakuan
    • Kognitifnya semakin matang
    • Pemikiran logik mula jelas
    • Boleh membuat banding beza
  15. Tahap Operasi Formal (11 tahun ke atas)
    • Berfikiran secara abstrak
    • - selesaikan masalah matematik yang libatkan perwakilan abstrak
    • - 4x + x = 10
    • Berfikir secara sistematik untuk memberi beberapa kemungkinan penyelesaian
    • Boleh membuat hipotesis dan mencari alternatif penyelesaian masalah
    • Egosentrik remaja muncul

1 comment: