Wednesday, July 1, 2009

KEM BINA IHSAN GURU

TEMPAT: SETIAWAN, PERAK

Program ini telah lama berlalu namun kenangan tetap terpahat di benak aku. Program ini tidaklah begitu tuff seperti yang dijangkakan namun ia cukup untuk melatih aku dengan realiti kehidupan luar yang penuh cabaran. Anehnya, hanya beberapa orang sahaja dari kaum Adam yang mengikutinya (dalam 16 orang), berbanding dengan kaum Hawa yang mencecah 50 orang lebih. Al-maklum lah, kos Prasekolah bukanlah subjek prirority kaum Adam, tetapi aku tidak sedikit pun patah semangat. Bak kata pepatah “Behind a man’s strength, stand a great woman”.

Apa yang dapat saya kongsi bersama:

1) Perkhemahan : melatih guru untuk terlibat dengan aktiviti di luar bilik darjah apabila diposting nanti dan bukan hanya menjadi katak di bawah tempurung.

2) Water confident : kita akan belajar bagaimana cara untuk tenang dalam pelbagai situasi dan lebih yakin dengan apa-apa halangan atau cabaran yang mendatang.

3) Berkayak : menguji tahap fizikal seorang guru dan usaha mengharungi ombak dianalogikan kesungguhan kita menghadapai dugaan termasuk kewangan, kanak-kanak dan lain-lain.

4) Meredah hutan : pembelajaran secara tidak langsung dengan mengenal suasana kampung orang lain, bergaul mesra dengan penduduk dan sebagainya. Guru, janganlah menjadi seperti “Rusa masuk kampong” .

5) LDK : aktiviti yang agak mencabar jugak la sebab ia menguji tahap mental dan emosi kami dengan pelbagai tohmahan, perli, soalan yang menyakitkan hati. Apa yang penting, sabar!

6) Solat berjemaah: perkara paling penting sebagai hamba Allah. Walapun harta sebesar Gunung Kinabalu, walaupun status seorang Perdana Menteri, besar atau kecil, ingatan kita perlulah kepada Maha Esa supaya tidak lupa diri. Namun, ada yang membinasakan diri dengan perkara duniawi. Fikirkanlah!

No comments:

Post a Comment