Tuesday, November 6, 2012

JANGAN LEMPANG BUDAKKK!!!

Entah ape la yang dibuat oleh budak-budak ni semua kan? nak kata baju.. tak ada pula rupa baju. tapi iras-iras pun ada la kan.. hehe.. inilah pengalaman kali pertama saya mengajar prasekolah. perangai mereka.. Allah sahaja yang tahu bagaimana rasanya saya menghadapinya. Tahu-tahu sahajalah.. kanak-kanak. Pun begitu saya tidak mengeluh sebab saya memang suka kanak-kanak! Boleh bayangkan apa yang anda akan lakukan apabila secara tiba-tiba seorang kanak-kanak datang ke depan dan duduk atas riba kita semasa mengajar? Nak tolakkah? Nak marahkah? Nak pukulkah? Ehh tetiba nak duduk atas riba aku pehal? Sabar..... memang situasi tu terjadi kepada saya sendiri. Saya tak hirau sangat. Saya hanya biarkan sahaja kanak-kanak tersebut duduk di atas riba saya dan saya memeluknya sambil saya mengajar!! Budak lelaki yer.. bukan perempuan. Saya mengajar dan terus mengajar.Kemudian,gunakan peluang yang ada sebaiknya. Saya suruh budak itu supaya perhatikan betul-betul dan saya tanya kembali apa yang telah saya ajari. Yang penting,objektif pembelajaran tercapai. Janganlah sesekali kita berlaku kasar pada mereka. Barangkali mereka tidak mendapat perhatian dan kasih sayang secukupnya semasa di rumah. Wajarkah saya membenci dan memarahi mereka? Marah berpada-pada,hanya kerana sayang. Tegas itu caranya. Lembut ada ketikanya. Kanak-kanak ibarat kain putih dan cikgulah yang mencorakkanya. Coraklah dengan penuh warna-warni agar terserlah keindahannya. Tugas mengajar bukan sekadar di papan putih,tetapi sebagai agen pembentuk tingkah laku kanak-kanak. Negatif kepada positif. Salam untuk semua. (",)

No comments:

Post a Comment