Saturday, November 3, 2012

Langkah Bijak Komunikasi

Siapa yang tak suka dgn kanak-kanak? merekalah yang menceriakan hari kita. gelak ketawa gurau senda dan paling penting rasa sayangnya pada insan yang bernama cikgu. mereka sangat rapat dgn saya walaupun hanya seminggu bersama di sekolah tersebut. Cute kan mereka semua nih? hehehe.. tapi ada satu benda yang awak semua perlu tahu. dalam kalangan kanak-kanak pra nih ada seorang budak yang sangat pendiam. entah laa.. puas saya mencuba untuk bercakap, yang dia tahu hanyalah angguk dan geleng kepala. buntu saya dibuatnya! agak-agaknya kalau yang mudah panas baran, apa yang dibuatnya?? hehe tolonglah yer.. budak pra nih. tapi baru kutahu, diamnya bukan disengajakan, bukan mengingkar arahan cikgu apatah lagi melawan. tahu kenapa dia selalau diam? sebab dia tinggal bersama neneknya yang bisu. yaa... bisu. disebabkan sudah ketiadaan dgn ibu bapa, maka neneklah tempatnya bergantung harap. jauh di sudut hati rasa kasihan terhadapnya tapi apakan daya. Walaupun tinggal bersama nenenknya yang bisu, tapi budak ini bukanlah seorang yang bisu! mengapa? sebab jika dikaji dengan perkembangan kanak-kanak, mereka akan dipengaruhi oleh persekitaran. Dalam konteks budak yang saya sebutkan, sikapnya yang pendiam adalah kerana faktor tiada komunikasi semasa dia membesar. justeru, saya berpesan kepada rakan-rakan di luar sana, yang mempunyai keluarga, gunakanlah masa yang ada untuk berkomunikasi, bercakap antara satu sama lain. Jangan hanya tahu pulang ke rumah, terus berkurung di dalam bilik. Ayam berkokok barulah terlihat hidung yang mancung. Salam untuk semua.

No comments:

Post a Comment