Saturday, November 3, 2012

MENGAPA DENGAN HURUF "D" ?

Huruf-huruf nilah yang saya dan mungkin anda semua melihat dan belajar di prasekolah atau mana-mana tadika. Senang je kan nak ingat A-Z siap boleh nyanyi lagi zaman sekarang nih.. punyer la kreatif. nak ingat 26 huruf pd usia kita 5 dan 6 tahun? mungkin sesetengah orang belum mampu nk ingat kesemua huruf pada usia 7 tahun, apatah lagi mengecam,menyebut dan menulis. Yang penting, sebagai orang dewasa,kita kena tunjuk ajar baca kepada kanak-kanak. Saya mahu berkongsi sesuatu kepada anda semua. Semasa saya mengajar di salah sebuah prasekolah di Jalan Klang Lama, ada seorang budak yang comel, tak boleh mengenal dan menyebut huruf "D". Yang peliknya "A" "B" "C" "E" memang dia ingat.. hanya "D"! yaaaaaa... huruf "D"! puas saya mencuba tetapi saya tak putus asa. Setiap hari saya panggil budak tersebut, duduk di hadapan saya, menghadap huruf A,B,C,D,E yang telah saya tulis. Diulangnya baca sampai berkali-kali. Sebutnya entah berapa kali.. "D" "D" "D" sambil tangan menunjuk pada huruf tersebut. Alhamdulillah setelah 3 minggu ajar benda yang sama, budak tersebut sudah boleh mengingat dan menyebut huruf "D". Gembiranya hati seorang cikgu ni, hanya Tuhan sahaja yang tahu. berkat kesabaran terbalas juga. Begitulah hidup cikgu, sentiasa berusaha dan aktiviti pengulangan kepada kanak-kanak itu sangat penting kerana dengan pengulangan itulah yang akan menjadi kebiasaan seperti Teori Thorndike iaitu Hukum latihan (Law of exercise), semakin sering suatu tingkah laku diulang atau dilatih (digunakan) maka asosiasi tersebut akan semakin kuat. Jadi, jangan disangka usaha yang kecil tidak akan menggarap kejayaan yang besar!! Teruskan berusaha. (",)

No comments:

Post a Comment